Klik hier voor Praktijkexamen – CBR.

10 gouden Tips praktijk examen.

Praktijkexamen tip 1

In praktijk blijk dat 6 van 10 leerlingen zijn niet klaar voor praktijkexamen.

Praktijkexamen tip Uitgerust en ontspannen.

Een goede voorbereiding is het halve werk, dus neem voldoende rijlessen. Eigenlijk moet het examen een pure formaliteit zijn en geen torenhoge berg om tegen op te zien. Als je het rijden voldoende beheerst kun je met een gerust hart een half uurtje met een examinator rondrijden. Zorg dat je goed bent uitgerust. Probeer je de avond voor je examen lekker te ontspannen, ga naar een leuke film, of doe iets anders dat ontspant. Wel op tijd naar bed natuurlijk, want je moet goed uitgerust naar het examen.

Praktijkexamen tip 3 Rij met je haart en ziel 

Luister niet naar fabels en ervaringen van anderen. Het beeld dat men schetst is nooit objectief en brengt je eerder op een dwaalspoor dan dat je er wat aan hebt.

Praktijkexamen tips

10 Gouden Praktijkexamen Tips

Praktijkexamen tip 4 Externe tips

Ook de tips van familie en vrienden kun je beter maar negeren. Ze bedoelen het goed, maar ze hebben niet voor rij-instructeur geleerd. Het zou niet slim zijn om op het laatste moment door wilde verhalen anders te gaan rijden dan je gewend bent.

Praktijkexamen tip 5 foutloze examen is haast onmogelijk

Streef er niet naar om een foutloze rit te rijden. Je legt de lat daarmee voor jezelf te hoog en begint aan een onmogelijke opgave. Neem jezelf voor om te rijden zoals je dat tijdens de lessen ook doet. Niet opeens beter willen kijken, sneller of langzamer gaan rijden om het zo goed mogelijk te doen. Als je niveau tijdens het lessen hoog genoeg is, dan moet dat voor een examen ook gelden. *( Helaas zijn instructeurs en examinatoren hier soms ook een beetje verantwoordelijk voor. Immers zij geven de kandidaat vlak voor het examen nog even de laatste tips mee, zoals: “goed kijken hè”, of, “lekker vlot rijden”).

Praktijkexamen tip 6 blijf niet in je fout hangen.

Iedereen maakt fouten in het verkeer dus jij ook. Belangrijk is hoe je je fouten daarna oplost. Denk niet meteen dat je gezakt bent als er iets mis gaat, maar corrigeer jezelf en probeer het daarna te vergeten, zodat je je op rest van de rit kunt concentreren. *( De beoordeling gaat over de structuur van de hele rit en hangt slechts in klein deel van de gevallen van een enkel incident af).

Praktijkexamen tip 7 Pas je snelheid omstandigheden.

Kijk niet te veel je snelheidsmeter.
Ga niet te krampachtig met het begrip snelheid om. We hebben al gezegd dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. Streef er verder naar om bij gunstige omstandigheden ook zoveel mogelijk vlot door te rijden, zo mogelijk rij je met de maximaal toegestane snelheid. *( De examinator vind het niet interessant (soms zelfs irritant) hoe goed jij de teller precies op 49,8 km/h kunt houden. Wat hij wel interessant vind, is hoe jij je snelheid aanpast aan (gevaarlijke) situaties).

Praktijkexamen tip 8 initiatief tonen en rij lekker besluitvaardig

Geloof in je zelf. Sta achter je beslissingen en durf te rijden. Door veel initiatief te tonen laat je zien dat je actief aan het verkeer deelneemt en worden kleine foutjes makkelijker door de examinator vergeven (lees gerust: vergeten).

Praktijkexamen tip 9 Stimuleer je concentratie

Eet een banaan voor het examen. Een fabeltje van onze kant? Nee, in bananen zitten stoffen die bevorderlijk  zijn voor je motivatie, alertheid en concentratie. Het is een goedkoop en risicoloos middel dus baat het niet dan schaadt het ook niet.

Praktijkexamen tip 10 Wees lekker jezelf

Wees niet bang voor de examinator. Hij of zij is ook maar een mens en is er niet op uit om je te laten zakken, echt niet! Kijk je toch tegen hem op, denk dan eens aan de truc van de artiest die podiumangst heeft en zichzelf even indenkt hoe het zou zijn als het publiek naakt voor hem zou zitten en hij de enige was met kleding aan.

Meest Gemaakte Fouten Tijdens Praktijkexamen.

Een groot deel van de examenkandidaten zakt op kijkgedrag. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit waarnemen, op de juiste manier de spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is essentieel op het rijexamen.

Meest Gemaakte Fouten Tijdens Praktijkexamen

Meest-gemaakte-fouten-tijdens-praktijkexamen

Kijkgedrag

Zo moet het wel:

  • Blijf voortdurend je blik veranderen zodat je een totaaloverzicht houdt.
  • Neem de tijd om goed in je spiegels te kijken en herhaal het kijken.
  • Controleer voordat je aan een bepaalde manoeuvre begint.
  • Overdrijf niet, als je goed waarneemt dan ziet de examinator dat ook wel.

Dit gaat vaak fout:

  • Overdreven kijken om goed aan de examinator te laten zien dat je kijkt.
  • Te nonchalant kijkgedrag.
  • Te gehaast door de spiegels vliegen en weinig echt waarnemen.
  • Te kort voor de auto kijken en daardoor laat reageren op situaties

Plaats op de weg. 2

Durf de ruimte die je hebt te gebruiken. Een paar belangrijke misverstanden moeten uit de weg. De plaats op de weg hangt van meerdere factoren af. De regels die je uit het theorieboek hebt geleerd zijn een leidraad maar niet altijd heilig. Alle omstandigheden samen bepalen je keuze.

Zo moet het wel:

  • Neem voldoende ruimte bij het passeren van stilstaande objecten en bewegende verkeersdeelnemers. Ook als dat betekent dat je daarvoor (deels) op de andere weghelft moet komen. Zolang je je tegenliggers maar niet hindert. Probeer niet koste wat kost binnen de lijnen te blijven als dat de veiligheid in gevaar brengt. Het is maar verf waar je overheen gaat.
  • Sorteer waar mogelijk duidelijk voor.
  • Probeer bochten netjes op je eigen weghelft te nemen.
  • Bij tegenliggers op smalle wegen is behalve je positie ook de snelheid erg belangrijk. Ga zo nodig bij het tegenkomen van ander verkeer wat langzamer rijden als het erg smal is.

Dit gaat vaak fout:

  • Te dicht langs geparkeerde auto’s, obstakels of fietsers rijden.
  • Niet of onvoldoende voorsorteren.
  • Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen).
  • Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.

Klik hier voor Theorie-examen – CBR.

Een korte samenvatting van de tips:

 

  • Tip 1: op het fietspad en de fietsstrook mogen alleen fieters en snotfietsers rijden.
  • Tip 2: het alarmnummer is 112.
  • Tip 3: het rijbewijs is 10 jaar geldig.
  • Tip 4: alle betrokkenen bij een aanrijding moeten blijven wachten.
  • Tip 5: de bus moet je alleen voor laten gaan in de bebouwde kom.
  • Tip 6: Rode reflectoren zijn alleen aan de Rechterzijde van de weg.
  • Tip 7: witte reflectoren zijn alleen aan de linkerzijde van de weg.
  • Tip 8: het profiel van de banden moet minimaal 1,6mm bedragen.
  • Tip 9: 2 seconden moet je minimaal afstand houden bij alle snelheden.
  • Tip 10: de gemiddelde reactie tijd van een bestuurder is 1 seconde.
  • Tip 11: de vlakafstand is altijd 2 seconden.
  • Tip 12: de vlakafstand bij 100km/h is 55 meter.
  • Tip 13: de kleur van tijdelijke markeringen is altijd geel.
  • Tip 14: rijden met een kopie van het rijbewijs is niet geldig en zelfs verboden.
  • Tip 15: met je autorijbewijs (categorie B) mag je maximaal 8 personen + jezelf vervoeren.
  • Tip 16: je mag niet rijden als je rijbevoegdheid ontzegt is, je mag wel fietsen.
  • Tip 17: Een uitstekende lading moet met een root/wit gestreept bord worden aangegeven.
  • Tip 18: Het is niet toegestan om in een auto zonder buitenspiegels te rijden.
  • Tip 19: als je een lading vervoert mag deze maximaal 20cm uitsteken aan de zijkanten van de auto.
  • Tip 20: de lading mag niet aan de voorkant van de aanhanger uitsteken.